Stravinski. La consagració de la primavera

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Stravinski. La consagració de la primavera 2018-04-11T18:01:03+00:00
11 abril 2018

La consagració de la primavera d’Ígor Stravinski, amb el títol original en francès, Le Sacre du printemps, i amb el subtítol “Quadres de la Rússia pagana”, fou estrenada a París l’any 1913 en format ballet, la dansa n’era una part fonamental en la seva concepció inicial. Posteriorment s’interpretà en versió de concert. L’obra està dividida en dues parts: 1. Adoració de la terra i 2. El sacrifici.

Stravinski naixé a Sant Petersburg l’any 1882, per tant, tot just tenia 31 anys quan composà l’obra i ja era un molt reconegut. L’argument tracta d’una llegenda, plena de força, sobre el sacrifici al déu de la Primavera de verges en l’antiga Rússia; l’elegida havia de ballar fins a morir, impulsada pel ritme primitiu, folklòric, arquetípic de la música.

“Durante gran parte del siglo XIX la música había sido un teatro de la mente; ahora los compositores habrían de crear una música del cuerpo. Las melodías hanrían de seguir los modelos del habla; los ritmos habrían de corresponderse con la energía de la danza; las formas musicales habrían de ser concisas y claras; las sonoridades habrían de tener la crudeza de la vida tal como se vive realmente.” ROSS, Alex “El ruido eterno. Escuchar al siglo XX a través de la música”, Barcelona, Seix Barral, 2016. Pàgina 106 Stravinski

 
“La idea de un sacrificio femenino fue la especial contribución de Stravinsky. …ningún pueblo pagano, a excepción de los aztecas, exigía el sacrificio de muchachas jóvenes, Stravinsky estaba dando voz no a antiguos instintos sino al caràcter sanguinario del Occidente contemporáneo. En el cambio de siglo, sociedades supuestamente civilizadas estaban eligiendo chivos expiatorios a los que poder culpar de los males de la modernidad: los habitantes de la ciudades rusas estaban llevando a cabo pogromos en Rusia, los estadounidenses blancos estaban linchando a jóvenes negros, los habitantes del distrito decimosexto habían jaleado una campaña antisemita contra el patriota judío Alfred Dreyfus. Sobre este telón de fondo, los ruidos urbanos contenidos en la partitura de Stravinsky –sonidos como pistones bombeando, silbatos aullando, multitudes pataleando– apuntan a una ciudad sofisticada que estaba experimentando una regresión atávica.” ROSS, Alex “El ruido eterno. Escuchar al siglo XX a través de la música”, Barcelona, Seix Barral, 2016. Pàgines 125-126
 

Le Sacre du printemps, 1913

1. Adoració de la terra:
Introducció; ~ 3:09 minuts
Els auguris de la Primavera (Danses dels adolescents); ~ 3:09
Joc del rapte; ~ 1:22 minuts
Rondes primaverals; ~ 3:34 minuts
Joc de tribus rivals; ~ 1:48 minuts
Processó del savi; ~ 0:40 minuts
El Savi; ~ 0:20 minuts
Dansa de la terra. ~ 1:15 minuts

2. El sacrifici:
Introducció; ~ 4:26  minuts
Cercles misteriosos de les adolescents; ~ 3:15
Glorificació de l’escollida; ~ 1:25 minuts
Evocació dels ancestres; ~ 0:53 minuts
Acció ritual dels ancestres; ~ 3:31 minuts
Dansa del sacrifici (l’escollida). ~ 4:02 minuts

Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden speelt tijdens Het Zondagochtend Concert in het Concertgebouw Stravinski’s ‘Le sacre du printemps’.

La consagración de la primavera – Stravinsky – Analisis por: Leonard Bernstein (Español)